Dag 1 + 2, Ons vertrek naar Colombia en Transformation Tour

Beste allemaal,

Vrijdag 16 november was onze vertrek dag naar Colombia. De voorbereidingen in de afgelopen maanden met onze contactpersoon Fausto waren afgerond en Bram en ik keken er erg naar uit om het werkbezoek te starten.
Omdat onze vlucht om 11.30 uur zou vertrekken hadden we om 8.30 uur op Schiphol afgesproken. Bijna gelijktijdig arriveerden we op Schiphol. We gingen direct de koffers afleveren, want we waren al een dag van tevoren ingecheckt. Dit verliep dus lekker vlotjes.
Na het afleveren van de koffers hebben we nog samen met onze lovers koffie gedronken. Toen werd het tijd om afscheid te nemen. Dit is natuurlijk altijd een moeilijk moment. Je geliefden loslaten voor een tijdje……..
Ook hier hebben we ons goed doorheen geslagen. Daarna gingen we richting gate voor de lange trip naar Medellín.
Om 11.45 uur vertrokken we. De vlucht richting Panama ging super. Geen turbulentie, aardige stewardessen en een goede verzorging aan boord.
Om 16.15 uur (toen was het in Nederland inmiddels 22.15 uur) arriveerden we na een vlucht van 10,5 uur in Panama. Het was jammer dat we door een wijziging van het vluchtschema een overstap van 5 uur hadden. Dit was best pittig omdat we al een lange vlucht achter de rug hadden.
We waren dus ruimschoots op tijd voor de vlucht van 21.30 uur :-).
Deze vlucht ging precies volgens schema zodat we na 1 uur minuten vliegen om 22.30 uur (Nederlandse tijd 4.305 uur) in Medellín landen.
Eerst door de douane heen en daarna de koffers van de band halen. Misschien hebben ze rekening met onze lange trip gehouden, maar onze koffers kwamen bijna als eerste! Deze hobbel was ook genomen.
Normaal worden we opgehaald door onze contactpersonen Fausto of Federico, maar vanwege het late tijdstip hadden we afgesproken dat we met een taxi richting Yolo Hostel in Medellín zouden gaan.
Om 23.30 uur kwamen we aan bij Yolo Hostel. Dit is het hostel van Federico. Hij heeft dit hostel nu bijna 2 jaar, en het is voor ons dus de eerste keer dat we hier slapen. We kijken er in ieder geval naar uit.
Na het inchecken kon een aangenaam koud biertje uiteraard niet ontbreken. We hoorden al dat er 15 Nederlanders in het hostel verblijven. Je vindt ze ook overal he :-).
Om 1.00 uur (Nederlandse tijd 7.00 uur) gingen we richting bed om te slapen. De dag was lang genoeg geweest. We hebben een prima kamer met een eigen douche en toilet. Om met Federico te spreken: “we are special guests”.
Vanwege de jetlag sliepen we onrustig. We dachten al heel wat uren te hebben geslapen toen we om 6.30 uur wakker werden. We zijn er maar uitgegaan en zijn lekker gaan wandelen op zoek naar een kop Colombiaanse koffie. Op loopafstand was er koffie te krijgen dus dat was top!!

Het ontbijt hebben we genuttigd bij Betty’s Bowls. Dit zit in hetzelfde gebouw als Yolo Hostel. Je kunt hier heerlijke en gezonde ontbijten krijgen.
Inmiddels was om 8.00 uur Federico gearriveerd. Dit was weer een geweldig en hartverwarmend weerzien. Na enkele hugs wilde hij meteen voor ons aan de slag. Hij vindt het geweldig om op een speciale manier koffie te maken. Bij dit proces wordt op een speciale manier het hete water over de koffie geschonken. De koffie zakt vervolgens langzaam door de filter waardoor er een heerlijke kop koffie ontstaat. Het resultaat mocht er zijn!!!!

Na het ontbijt zijn we met Federico naar de Makro gegaan om eten en drinken voor Yolo Hostel te kopen. We konden ons dus gelijk nuttig maken :-).

Federico heeft ook zijn eigen reisbureau: Yolo tours. Hij laat met trots de positieve ontwikkeling die Colombia de laatste jaren heeft doorgemaakt aan toeristen zijn.
Hij gaat dus graag met toeristen vanuit o.a. het hostel op pad. Vanaf 10.00 uur waren wij zijn gast. We hebben de zgn. Transformation Tour gedaan. Zoals bij velen bekend heeft Pablo Escobar een grote invloed op Colombia en in het bijzonder Medellín gehad. We zijn vandaag langs een aantal plekken gegaan waar Pablo Escobar een permanente indruk heeft achtergelaten. Federico heeft ons veel verteld over de geschiedenis van de jaren ’80 en ’90. Heel erg indrukwekkend allemaal.
Daarna zijn we naar Comuna 13 gegaan. Dit is een grote buurt met 130.000 inwoners in Noordwest-Medellín. Tot 2 jaar geleden was dit de gevaarlijkste wijk van Medellín, waarin de rebellen van FARC en guerrillabeweging ELN de macht hadden. Op 16 oktober 2002 is hier door de overheid keihard ingegrepen en zijn de rebellen verdreven. Daarna heeft het nog een aantal jaren geduurd voordat deze wijk toegankelijk werd. Door de overheid is deze wijk opgeknapt. Er is o.a. een 400 meter lange roltrap geplaatst, de wegen zijn verbeterd en de muren zijn versierd met graffiti. Mede hierdoor is deze wijk een trekpleister geworden voor veel toeristen. Dit brengt voor de inwoners van deze wijk weer geld in het laatje waardoor hun levensomstandigheden sterk zijn verbeterd in de afgelopen jaren.
Op één van de muren was een graffiti afbeelding gemaakt met het logo en afbeeldingen van de deelnemers aan Wie is de Mol 2019. Super gaaf om dit te zien en om naar alle afleveringen uit te kijken. Ik heb Federico al gewaarschuwd dat de kans groot is dat er door deze uitzendingen nog meer Nederlanders naar Colombia zullen komen :-).
Het was erg indrukwekkend om ook deze verbeteringen in deze bijzondere wij van Medellín te zien.

In de loop van de middag waren we weer terug en hebben we lekker ontspannen.

De komende dagen zullen we in de stad Cartagena verblijven. Hier zullen we mogelijk nieuwe projecten gaan bekijken. Fausto heeft informatie verzameld over deze projecten en we kijken er erg naar uit om nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Heel veel groeten vanuit Colombia!