Dag 12, De terugreis

img-20161201-wa0001Beste allemaal,

Het laatste verslag van de terugreis liet wat langer op zich wachten, maar hierbij dan toch het verslag.

Woensdag 30 november stond onze terugreis naar Nederland alweer gepland. Jammer genoeg moesten we onze geliefde Colombia weer achter laten.

Om 8.30 uur werden we opgehaald door een taxi. Voordat we naar het vliegveld gingen hebben we nog samen met Federico genoten van een heerlijk ontbijt. Daarna was het toch echt tijd om gedag te zeggen en richting het vliegveld te rijden.

Om 10.30 uur waren we op het vliegveld. Ruimschoots op tijd voor de vlucht van 13.00 uur richting Panama. Het inchecken ging lekker vlotjes doordat er geen rijen stonden voor de incheckbalie. We vertrokken keurig op tijd en landden na ruim een uur vliegen in Panama. De vlucht van Panama naar Amsterdam vertrok pas om 19.00 uur, zodat we nog bijna vijf uur moesten wachten :-(. Bram stelde voor om richting het strand te gaan om nog even te relaxen. Voor de zekerheid hebben we nagevraagd of we tijd genoeg hadden voor de heen- en terugweg naar het strand. Het eerlijke antwoord was dat het niet verstandig was vanwege het drukke verkeer. Hierdoor besloten we om in de buurt van het vliegveld een sapje te gaan drinken. Zo gezegd, zo gedaan. Toen we het vliegveld uit kwamen bleek het erg klam en warm te zijn. Na een tijdje te hebben gelopen kwamen we helaas geen restaurantje tegen waar we iets konden drinken, en de wijk waarin we liepen nodigde ook niet uit om nog verder op zoek te gaan. We zijn dus maar weer terug gegaan naar het vliegveld en hebben daar lekker wat gegeten en gedronken.

Inmiddels was het 17.30 uur en was er al begonnen met boarden. Dit betekende dat we op tijd richting Nederland zouden vliegen.

Om 19.00 uur vertrok ons vliegtuig richting Amsterdam voor een vlucht van tien uur. Na de maaltijd zijn we lekker gaan slapen waardoor de vlucht lekker snel voorbij ging.

Om 11.00 uur Nederlandse tijd (5.00 uur Colombiaanse tijd) landden we weer veilig in Amsterdam. Gezien het hele gebeuren met het neerstorten van het vliegtuig in Colombia toch wel een moment om dankbaar voor te zijn.

We werden opgewacht door onze kanjers Karin en Petra. Toch weer een mooi moment om elkaar in de armen te sluiten.

Zo is er ook weer een einde gekomen aan dit werkbezoek. We kijken terug op weer een geweldige tijd in Colombia. We hebben veel gedaan in twaalf dagen tijd. Lopende projecten bekeken en eventuele nieuwe projecten bezocht. De komende tijd zal v.w.b. de nieuwe projecten e.e.a. door Fausto in kaart worden gebracht.

We zijn erg blij en dankbaar dat we ook hebben geconstateerd dat een aantal lopende projecten goed lopen, mede dankzij de steun van de overheid. We blijven deze projecten uiteraard waar nodig ondersteunen. Doordat de overheid ook inmiddels ondersteund kunnen wij ons weer richten op nieuwe projecten.

Ook aan de twee bezoeken/bijeenkomsten waarbij er gewerkt is aan uitbreiding van ons netwerk in Colombia, kijken we met genoegen op terug. Het eerste voorzichtige resultaat is al geboekt. Door Cabify, een taxibedrijf, is toegezegd dat wij bij een volgend bezoek aan Colombia gratis met de taxi kunnen reizen naar de diverse projecten. Dit is toch geweldig!!

Het mag duidelijk zijn dat jullie steun onveranderd nodig blijft, en dat er altijd nieuwe donateurs bij kunnen komen om nog meer kansarme kinderen te helpen.

Wij hopen dat wij via de verslagen een goed beeld hebben kunnen geven van wat wij als bestuur tijdens een werkbezoek zoal doen. Zonder de hulp van onze geweldige contactpersonen Fausto en Federico zou dit allemaal niet mogelijk zijn. We zijn hen dan ook veel dank verschuldigd.

Een welgemeende groet vanuit Nederland.