Dag 5 en dag 6, Het bezoek aan Cali, altijd indrukwekkend

WP_20150722_023Beste allemaal,

De vijfde en zesde dag, woensdag 22 juli en donderdag 23 juli stond ons bezoek aan Cali gepland. We werden om kwart voor acht opgehaald, aangezien onze vlucht gepland stond om kwart voor tien. Na een voorspoedige reis vanuit ons appartement kwamen we aan op het vliegveld. Het inchecken was al gedaan dus we konden direct door de controle. Na een vlucht van een klein uurtje kwamen we aan in Cali. In Cali is het altijd lekker warm. Een graadje of dertig, altijd lekker!! Na ruim een half uur kwamen we aan bij de school Escuela Voluntad de Dios. Het is goed om te weten dat deze school aan de rand van een krottenwijk staat. Deze wijk staat bekend als de armste wijk van Cali. Er heerst veel criminaliteit en regelmatig zijn er schietpartijen. Na de aankomst bij de school kregen we een rondleiding door de school.
De directeur van de school is erg trots wat er tot nu toe is bereikt in de afgelopen jaren. Op de tweede verdieping waren door het opstellen van schotten 2 extra lokalen gemaakt in de ruimte die normaal dienst doet voor algemene activiteiten, zoals muziek, dans en creatieve activiteiten. Niet optimaal, maar het werkt wel. Deze school is in 2003 gestart met 50 leerlingen. Inmiddels zitten er meer dan 400 leerlingen op deze school. Afwisselend gaat de ene helft ’s-ochtends en de andere helft ’s-middags naar school. In tegenstelling tot 2 jaar geleden wordt er nu helaas niet meer aan volwassenen onderwijs gegeven. Dit onderwijs aan de volwassenen werd gegeven door vrijwilligers. De vrijwilligers wilden na twee jaar geld hebben voor hun werkzaamheden. En dit geld is er niet……
Dit is natuurlijk erg spijtig. Des te meer een reden om deze school blijvend te ondersteunen.
WP_20150722_029WP_20150722_054
Aan het eind van het bezoek hebben we een kort overleg gehad. Fausto, onze contactpersoon, en de directeur van de school gaven een toelichting op de kosten die de afgelopen periode voor rekening van de stichting zijn gekomen. Ook de begrote kosten voor de komende periode zijn besproken. Wellicht dat er door extra ondersteuning door nieuwe donateurs extra mogelijkheden komen. Mocht u dit geweldige project willen ondersteunen? Schroom niet om donateur te worden.
Na het bezoek aan de school zijn we nog de wijk rondom de school ingelopen. Niet te ver, want dat is niet verantwoord. Normaal gesproken gaan we onder politiebegeleiding, deze keer niet…… We gingen maar een klein stukje de wijk in. Dit was genoeg voor een bijzondere wandeling. De lucht en de “huizen” van zo’n wijk laten een onuitwisbare indruk achter. De lucht is niet uit te leggen aan wie nog nooit in zo’n wijk is geweest. We mochten een “huis” bekijken van een familie. De man en de vrouw van dit huis vonden het geen probleem. En wat je dan ziet met je westerse ogen is niet voor te stellen. Gaten in het golfplaten dak, bedden die je kunt herkennen aan de afmetingen en een keuken waarin alleen het hoognodige aanwezig is. Je vraagt je af hoe mensen hierin kunnen leven. En dan ervaren dat de vrouw trots is op haar huis en keuken, en dit met een smile van oor tot oor laat zien. Ongelooflijk!!
Na de wijk doorgelopen te hebben, namen we afscheid van Rigoberto, de directeur van de school. Dit is altijd weer bijzonder. Hoe treffen we de school bij ons volgend bezoek aan?

Deze keer zouden we ook overnachten in Cali. Naast het bezoek aan de twee lopende projecten, brengen we ook een bezoek aan mogelijke nieuwe projecten. We hebben aan onze contactpersoon Fausto gevraagd of hij wil zoeken naar mogelijke nieuwe projecten. En uiteraard heeft hij dat gedaan.
In de loop van de middag hebben we deze bezoeken afgelegd.
Fausto heeft bewust aangegeven dat het een oriëntatie bezoek is. Hij heeft bewust nog niet gevraagd welke hulp er nodig is. Na de bezoeken kunnen de drie projecten hun hulpvraag indienen. Daarna wordt e.e.a. door ons beoordeeld en kunnen we besluiten nemen.

Het eerste bezoek was een bezoek aan de school “Instituto Santa Rosa”. Dit is een school die zelfstandig opereert. Ze worden nagenoeg niet ondersteund door de overheid. Deze school haalt via acties het broodnodige geld binnen. We werden ontvangen door de directrice van de school. Een hartelijke vrouw met een groot hart voor de school. Dit was aan alles te merken. Ondanks de moeilijke omstandigheden was ze trots op de bereikte resultaten. Tijdens de rondleiding was goed te zien dat alles goed is georganiseerd.
Op deze school gaan ’s-ochtends 120 kinderen naar school. ’s-Middags gaan er 80 kinderen naar school. De school bestaat uit drie verdiepingen die erg veel achterstallig onderhoud hebben. Direct was zichtbaar dat deze school wel hulp kan gebruiken. In de klassen werd erg gedisciplineerd les gegeven. Dit viel ons allemaal wel op. Tijdens de rondleiding moesten we wel erg opletten omdat het plafond op sommige plekken erg laag zat. Nico was twee keer niet oplettend wat tot erg veel lol bij de anderen leidde.
Op de derde verdieping was het “schoolplein”. Dit mocht de naam schoolplein eigenlijk niet dragen. Onder een dak van ijzeren golfplaten moet hier worden gespeeld. Wij kunnen inmiddels uit eigen ervaring vertellen dat dit geen pretje is. Doordat de zon de hele dag op het dak schijnt wordt het hier erg heet!!! Verder lagen op deze verdieping kapotte tafels en stoelen. Dit wordt niet net als in Nederland weggegooid, maar door behulpzame ouders gerepareerd. Van één of twee stoelen of tafels wordt er weer een bruikbaar exemplaar gemaakt. Geweldig om te horen!!
Na de rondleiding hebben we afscheid genomen van de kinderen en de directrice. Als je dan denkt dat je zomaar weg kan gaan heb je het mis. De kinderen willen allemaal aandacht en een handtekening van die Hollanders 🙂. Het was een mooi bezoek aan een school die best wel hulp kan gebruiken. Daar waren we het allemaal over eens.
WP_20150722_132

Het tweede bezoek was aan een kinderopvang genaamd “Fundacion Nuevas Luces”. Dit is een opvang die gelieerd is aan de ICBF. Dit is de zgn. Colombiaanse kinderbescherming. De ICBF stelt het meeste geld beschikbaar aan deze stichting om diverse zaken te kunnen opknappen. Er gaan ongeveer 200 kinderen naar deze kinderopvang. Toen we aankwamen werden we buiten opgewacht door de directrice. Buiten gaf ze uitleg over e.e.a.. Toen we naar binnen gingen begrepen we waarom het zo rustig was. Het was namelijk net de slaaptijd voor de kinderen. Wij moesten dus ook niet te veel herrie maken om geen ruzie te krijgen met de begeleidsters 🙂. Doordat deze opvang wordt ondersteund door de ICBF zagen de materialen in de lokalen en de keuken er prima verzorgd uit.
Na nog wat vragen te hebben gesteld en wat foto’s te hebben genomen zijn we naar het derde bezoek gegaan.
Dit bezoek was ook aan een kinderopvang. De naam van deze kinderopvang is “Funda Hogares”. Ook deze kinderopvang is gelieerd aan de ICBF. Hierdoor zag het er ook bij deze opvang redelijk goed uit. De ongeveer 150 kinderen waren hier net wakker geworden. Ze waren daardoor nog lekker rustig……
Ook hier werden we weer door vriendelijke mensen rondgeleid. Die vriendelijkheid is toch wel een mooie ervaring om mee te maken.

Na het afscheid zijn we richting ons onderkomen voor die nacht gegaan. Als je de hele dag in een temperatuur van 30 graden loopt dan ga je lekker zweten. Een nadeel daarvan is dat je op den duur niet meer zo okselfris ruikt :-). We zijn dus lekker gaan opfrissen en opknappen. ’s-Avonds zijn we nog met elkaar gaan wandelen en wat drinken. Daarna moe en voldaan naar bed na een dag van veel en indrukwekkende ervaringen. Je beseft na een aantal dagen Colombia dat je als gemiddelde Nederlander erg rijk bent als je alleen al de eerste levensbehoeften hebt. En de meeste van ons hebben meer dan dat…………

De tweede dag in Cali zijn we naar Fundacion Funutrir gegaan. Dit is een kinderopvang. Ook dit project is een project wat ondersteund wordt door de ICBF. De ICBF stelt het meeste geld beschikbaar aan deze stichting om diverse zaken te kunnen opknappen. Vanaf 2009 zijn wij bij dit project betrokken. M.b.v. onze stichting is er een overkapping boven de speelplaats gemaakt. Met een gemiddelde temperatuur van 30 graden is dat wel nodig.
In deze kinderopvang worden kinderen opgevangen van 1 tot 4 jaar. De moeders van deze kinderen zijn genoodzaakt om te gaan werken, omdat de vaders vaak verdwenen zijn. Hierdoor staan de moeders er alleen voor. Om in de levensbehoeften te voorzien zijn ze dus genoodzaakt om te gaan werken. Daarom is het voor hen geweldig dat deze opvang er is.
Sinds 2012 is er bij dit project veel gebeurd. Ook weer door de ondersteuning door ICBF. Je ziet direct dat deze organisatie bij e.e.a. is betrokken. Ook hier ziet alles er perfect uit.
Een geweldig mooie ervaring hadden we ook tijdens dit bezoek. Een jongen van net in de twintig gaat diverse kinderopvangcentra langs om de kinderen al op jonge leeftijd Engels te leren. Dit doet hij op een geweldig inspirerende en enthousiaste wijze d.m.v. muziek, zang en kleuren. Hij wilde erg graag voor ons een demonstratie geven hoe hij dit doet. We moesten in een het al plaats nemen. En toen leek wel of er een orkaan van geluid losbarstte. Wat een enthousiasme bij de kinderen en bij deze jongeman. Ook weer mooi om te zien dat deze kwetsbare kinderen Engelse les krijgen. Ook dit biedt hen weer een kansrijkere toekomst.
WP_20150723_020
Na nog de nodige handen geschud en high-fives gegeven te hebben, zijn we weer verder gegaan met onze Cali-trip.
Doordat het bezoek aan de projecten er op zat zijn we diverse toeristische gaan bezoeken. Ook dit was mooi om mee te maken. Helaas kom je dan ook weer de dagelijkse realiteit tegen. Midden op straat een dakloos meisje. Hoe oud zal ze zijn? Wat heeft ze allemaal meegemaakt waardoor haar situatie zo is?
WP_20150723_075
’s-Avonds zijn we om half elf terug gevlogen naar Medellín. Om even voor half twaalf kwamen we veilig aan. En toen terug met de auto naar het hotel. Moe maar voldaan lagen we allemaal rond één uur in bed. Een indrukwekkend bezoek aan Cali lag achter ons.
Deze week zal Fausto de hulpaanaanvragen ontvangen van de drie bezochte potentiële nieuwe projecten. We zijn erg benieuwd!!
Heel veel groeten van ons vanuit Colombia!