Dag 10 tm 14, Het bezoek aan Bahia Solano in Choco

WP_20150728_057Beste allemaal,

We zijn terug van ons bezoek aan Bahia Solano in Choco. Dit mooie plekje op aarde ligt vrij afgelegen aan de kust van Colombia. Het is een reis met heel veel mooie indrukken geweest.
Maandag 27 juli zouden we om 11.00 uur vertrekken vanaf het vliegveld midden in Medellín. Dit is vanaf ons appartement slechts tien minuten rijden. Super dus. Helaas werd de vlucht verschoven naar 15.00 uur. Er gaan per dag maar een paar vluchten naar Bahia Solano en er vliegen maar hele kleine vliegtuigen naar toe. Wij zaten in een vliegtuig met maar 18 passagiers, wat een hele bijzondere ervaring is. Na een voorspoedige vlucht landden we om 15.30 uur in Bahia Solano. Bij het uitstappen leek het wel of de motoren van het vliegtuig nog aanstonden. Zo warm en vochtig was het. Ook leek de tijd wel te hebben stil gestaan. Een heel klein vliegveld met allemaal houten barakken die dienst doen als aankomst- en vertrekhal etc. Bij de douanecontrole werden alle namen in een boek geschreven. Geen computer was er te bekennen.
Na onze koffers gepakt te hebben werden we per auto naar een motorbootje gebracht. Die bracht ons naar ons geweldige verblijf. Via het strand met palmbomen kwamen we in ons verblijf aan. We werden heel hartelijk welkom geheten. Na het inchecken konden we naar onze kamers. Even uitpakken en daarna dachten we in zee lekker af te koelen. Die vlieger ging niet op. Het water is hier bijna 25 graden 🙂.
Na het zwemmen zijn we nog een mooie strandwandeling gaan maken. Ook de plaatselijke jeugd had een voetbaltraining op het strand.
Omdat hier genoeg vis wordt gevangen stond er ’s-avonds heerlijke vis op menu. De rest van de avond hebben we lekker ontspannen.
De volgende morgen was het vroeg opstaan omdat we de zee op gingen om walvissen te spotten.
Na ongeveer 20 minuten zagen we in de verte het water omhoog gespoten worden door een walvis. Een geweldig mooi en indrukwekkend gezicht. Als je dit ziet dan gaat er wel wat door je heen.
De bestuurder van de boot ging er direct in een flink tempo op af. We bereikten de walvissen al snel en konden van korte afstand deze ongelooflijk mooie vissen bekijken. Heel erg indrukwekkend om dit te mogen ervaren.
Na twee uur zijn we weer teruggegaan om het ontbijt te nuttigen.
In de loop van de ochtend hebben we de plaatselijke school bezocht. Aan ons is gevraagd om na te denken of wij hulp kunnen bieden bij de afbouw de school. Deze afbouw zal dan mogelijk in samenwerking met de eigenaar van de lodge waarin we verblijven worden gedaan.
Alle huizen en dus ook de school zijn van hout. Alles ziet er in ook ze ogen erg armoedig uit. Maar ondanks alles zijn deze mensen erg tevreden en zien er ook zo uit……
We hebben tijdens het bezoek aan de school foto’s gemaakt en informatie gekregen van o.a. de directrice van de school. Zij heeft aangegeven wat er allemaal moet worden opgeknapt en afgemaakt.
’s-Avonds hebben we tijdens een overleg met de eigenaar van de lodge nog verdere concrete vragen gesteld waar we nog antwoord op krijgen. Daarnaast hebben we concreet aangegeven onder welke voorwaarden wij willen samenwerken. Er is een vervolgafspraak gemaakt voor woensdag 5 augustus. Dan zullen we in Medellín een tweede overleg hebben waarop we antwoord krijgen op de door ons gestelde vragen.
Voordat dit overleg plaats vond hebben we ’s-middags nog een wandeltocht door de jungle gemaakt. Het woord wandeltocht is hier niet op zijn plaats omdat er een flinke berg beklommen moest worden. Door het vochtige klimaat was het nog een aardig flinke klus. Binnen één kilometer had niemand meer een droge draad aan zijn lijf. Onze reisleider Federico had gezegd dat het een wandeling zou worden van ongeveer anderhalf uur. Na anderhalf uur wandelen stonden we op een strand. Dat was op zich wel lekker. We konden door het hoge water alleen niet via het strand naar onze lodge lopen. De enige weg terug was weer via de berg…………. Foutje bedankt. Het werd dus een tocht van drie uur.
Na deze drie uur waren we weer terug en konden we lekker afkoelen in de grote badkuip met zout water: de Pacific.
De volgende dag zijn we met een boot naar het Nationale Natuur Park Utria geweest. Hier kregen we eerst een introductiefilm over dit park te zien. Daarna hebben we een wandeling gemaakt door een deel van dit park. Ook hier was de natuur weer overweldigend mooi. Na de lunch zijn we weer teruggevaren. Onderweg zijn we aan land gegaan bij een klein strandje. Hier was een mooie waterval
te zien. Na de nodige foto’s zijn we doorgevaren richting onze lodge. Onderweg zagen we weer walvissen en konden we deze weer van dichtbij zien. Dit was dus een onverwacht kado!!
Donderdag 30 juli zijn Bram, Yoeri en Federico ’s-ochtends gaan vissen. Rond het middaguur kwamen ze voldaan terug met een mooie vangst van 14 vissen. O.a. tonijn is er gevangen. Dit werd direct voor ons gefileerd en ’s-avonds hebben we deze tonijn gegeten. Hoe vers kan je het hebben!
’s-Middags hebben we nog een korte wandeling gemaakt richting een kleine waterval. Door het vochtige klimaat was dit ook weer een tocht met veel zweten. Maar wetende dat er een grote badkuip met zout water op je wacht bij terugkomst is dit niet zo heel erg.
Vrijdag zouden we weer terug gaan. Om 15.00 zouden we weer terugvliegen. ’s-Morgens zijn Bram, Els, Rosanne en Federico nog een keer walvissen gaan spotten. Deze keer werden ook weer walvissen gesignaleerd en zijn ze heel dichtbij gekomen zodat er hele mooie foto’s en filmpjes gemaakt konden worden. Heel erg bijzonder en indrukwekkend.
Ons vliegtuig voor de terugreis was net zo groot als de heenreis, 18 personen dus……
We zaten uiteindelijk met 10 passagiers en de twee piloten in het vliegtuig. Normaal gesproken wordt er voor het opstijgen een uitgebreide demonstratie gegeven over hoe er gehandeld moet worden in een noodsituatie. Doordat er geen stewardessen aan boord zijn deed de copiloot het woord. De enige woorden die hij zie waren: “als er een noodgeval is, dan ben ik jullie man”. En dat was de uitleg en daar konden we het mee doen 🙂
. Uiteindelijk hebben we hem gelukkig niet nodig gehad en landden we na aan half uur om 15.30 uur in Medellín.
Na terugkomst in ons appartement werden er direct een paar wasjes gedraaid en hebben we als afsluiting van een aantal mooie dagen ’s-avonds gezellig met elkaar gegeten.
Deze mooie plek op aarde gaan we misschien nog vaker zien als de plannen en kosten voor de verdere afbouw van de school voldoen aan onze wensen en doelstellingen van de stichting.
Ook deze dagen hebben weer veel indruk op ons allemaal gemaakt.

Heel veel groeten van ons vanuit Colombia!