Dag 3: En dit zou onze rustdag worden………………..

Beste allemaal,

Vandaag stond er een rustdag op het programma. Fausto heeft ons om 8.30 uur opgehaald bij het hotel. Bram en ik hadden een relatief goede nacht gehad. We waren zaterdagavond op tijd gaan liggen.  Dus we hebben onze uurtjes slaap wel gepakt.
Nico ging om 7.00 uur naar de lift om achter de computer te kruipen om de diverse berichten even door te nemen. Staat hij bij de lift, komt Bram ineens de lift uit. Het bleek dat Bram om 6.00 uur al wakker was. Bram had al achter de computer gezeten om contact met het thuisfront te onderhouden.

Fausto had zaterdag tegen ons gezegd om wandelschoenen aan te trekken. We zouden lekker gaan wandelen in heen hele mooie omgeving…..Dus geen teenslippers vandaag.
‘s Middags zouden we de lunch bij Fausto en zijn vrouw Angela gebruiken. En de middag zou worden gebruikt om lekker bij te kletsen en om te relaxen.

We hebben een mooie toeristische route afgelegd met de auto. Wat een geweldig mooie natuur heeft Colombia!!! Het is erg bergachtig. Maar de natuur is geweldig groen.  Na een autorit van ongeveer twee uur zagen wij in de verte een geweldige berg opduiken. Bram en ik voelden al nattigheid. Op onze vraag aan Fausto of dat onze bestemming van vandaag zou zijn ontstond er een geweldige glimlach. Hij gaf geen antwoord. Maar deze reactie was voor ons genoeg. Dit zou een mooie uitdaging gaan worden.

Bij de voet van de berg aangekomen hebben we eerst nog genoten van het prachtige uitzicht. Waar we ook keken, overal waren bergen en meren te zien. Geweldig mooi!!

De naam van de berg is El Penol. Deze berg ligt op 1990 meter hoogte. Fausto wist te vertellen dat deze berg een begrip voor alle Colombianen is. En ook is deze berg bij heel veel Nederlanders

bekend. Of waarschijnlijk is berucht een beter woord.

Na ons moed te hebben ingedronken zijn we begonnen aan de klim. Fausto vertelde dat hij deze berg al ongeveer 100 keer heeft beklommen. Dus wij dachten: “ appeltje eitje”.
Aan de voet van de klim kregen we van Fausto de volgende bemoedigende woorden: ” de klim is maar 200 meter en er moeten maar 635 treden worden beklommen”.
Bram en ik begonnen vol goede moed aan de klim. Fausto bleef achter ons aan lopen. Dat vonden wij niet erg. Zeker gezien het feit dat zelfs bij het wandelen het tempo van Fausto is afgesteld op  een hardlooptempo.
De eerste 50 meter gingen ons redelijk goed af. De combinatie van onze “geweldige” conditie en het leveren van een superprestatie op grote hoogte zorgde al snel  voor verzuurde bovenbenen en kortademigheid….En Fausto maar glimlachen. Hij dacht natuurlijk: ” laat die stoere Hollanders maar met een hoog tempo beginnen, dan komen ze zichzelf wel tegen”.
Maar, na nog twee tussenstops werd de top bereikt. Bram wel wat frisser dan Nico. Maar toch, het was de moeite waard. Wat een geweldig uitzicht!!!! We hadden ons biertje echt verdiend.
Na een rustpauze zijn we de afdaling ingegaan. Ja,ja, zonder te stoppen bereikten we weer de voet van de berg.
Na deze geweldige ervaring zijn we naar het buitenhuis van Fausto en Angela gegaan. In de weekeinden verblijven zij hier om de drukte van de stad te ontvluchten.
Angela had een overheerlijke lunch klaargemaakt. Als voorgerecht hadden we een op traditionele Colmbiaanse wijze bereidde kippensoep. Deze soep was erg lekker. Het hoofdgerecht was een overheerlijke lasagne. We zaten allemaal erg vol.
Na het eten zijn we in de huiskamer gaan zitten omdat er een flinke onweersbui losbarstte. Fausto stak de openhaard aan. Ja,ja, zo zien jullie maar. Ook in Colombia zijn er openhaarden. Onder het genot van een heerlijk glaasje rode wijn en rustige achtergrondmuziek hadden we eindelijk onze rustmiddag te pakken.
Om 17.00 uur zijn we weer naar ons hotel terug gegaan. Na een lekkere douche zijn we nog een hapje gaan eten. We hadden inmiddels toch wel weer trek gekregen.
Het wordt vanavond weer op tijd slapen. Morgen loopt de wekker om 5.30 uur af. We vertrekken namelijk met het vliegtuig om 7.30 uur naar Cali. Hier zullen we de twee projecten in Cali gaan bezoeken.